Geachte Rijkswaterstaat,
Als frac4e Lokalen Hoeksche Waard, de grootste onaHankelijke poli4eke par4j in de Hoeksche
Waard, schrijven wij u deze open brief in reac4e op de aanhoudende verkeersproblemen in onze
regio. De recente afslui4ng van de Heinenoordtunnel van 28 april tot 8 mei leidde tot aanzienlijke
verkeersproblemen, met name 4jdens de doordeweekse dagen. Hoewel er in de weekenden minder
problemen leken te zijn, was de situa4e op maandag, dinsdag en vrijdagmiddag verre van acceptabel
en leeNaar/veilig. Dit ondanks de lagere verkeersintensiteit.
Wij hebben een aantal punten van zorg en aanbevelingen die wij graag onder uw aandacht willen
brengen:
- Gebrek aan ‘speelruimte’ op het hoofdwegennet: Het kleinste incident leidt tot grote
opstoppingen. Kan het incidentenmanagement (berging) beter func4oneren? - Aanpassingen van de kruising A16/Rijksstraatweg/N3: Er is een dringende noodzaak om de
verkeersstroom op deze kruising te verbeteren. Wij stellen voor om op de afrit van A16 en
toerit naar Kiltunnel (N3) twee rijbanen beschikbaar te maken rich4ng de Kiltunnel. - Spreiding van de spits: De ochtendspits verspreidt zich tussen 06.00 en 09.30 uur, terwijl de
avondspits zich tussen 16.00 en 18.00 uur concentreert. Meer spreiding is noodzakelijk. - Betere coördinaEe van het OV en speciaal vervoer: Hoewel het openbaar vervoer door de
Heinenoordtunnel over het algemeen goed hee6 gefunc4oneerd, waren er problemen met
filevorming door bussen in de spits, massale uitval van bussen wegens personeelsgebrek,
evenals problemen met noodvervoer. Wij pleiten ervoor om met name meer aandacht te
hebben voor het inplannen van zorgriZen voor mensen die voor structurele behandeling in
het ziekenhuis moeten zijn (t.b.v. dialyse, chemo, en dergelijke). - Verbetering van de verkeersveiligheid: De drukte hee6 tot zeer gevaarlijke situa4es geleid.
Het is cruciaal dat verkeersregelaars pro-ac4ef de doorstroming bevorderen. - Duidelijkheid en overzichtelijkheid van signaleringsborden: Het is belangrijk dat
maatregelen die van invloed zijn op de weggebruiker duidelijk en overzichtelijk worden
gecommuniceerd. Draag er zorg voor dat het vrachtverkeer vanuit A4 Bergen op Zoom, vooral
niet de Hoeksche Waard inrijdt. Dat de toerit A17 naar A16 beter doorstroomt. - Het centraal stellen van de weggebruiker: Wij dringen er bij Rijkswaterstaat op aan om meer
gebruik te maken van verkeers- en omgevingspsychologen die zich beter kunnen inleven in de
belevingswereld van weggebruikers, reizigers en omwonenden. Stem maatregelen en
interven4es af op menselijk gedrag. - Voorbereiding op de sluiEng van de Haringvlietbrug: Dit zal wederom grote impact hebben
op het verkeer in de regio. Het is belangrijk om in gezamenlijkheid te leren van de huidige
situa4es en passende maatregelen te treffen vanuit het perspec4ef van de gebruikers. - Einde zomervakanEe regio midden: Wij maken ons zorgen, met name om de afslui4ng van
Heinenoordtunnel die doorloopt tot na de zomervakan4e. Dit punt in combina4e met de
mogelijke uitloop van werkzaamheden aan brug en tunnel leidt tot een scenario waarop
voorgesorteerd moet worden door de gehele regio. Wij pleiten voor een plan B, C,…; beter
nog wendbaar gedrag en probleemoplossend vermogen. Dit omdat niet alles te voorspellen
is.
Ondanks de inspanningen van ons college, voortdurende signalen vanuit onze gemeenteraad en de
miljoenen investeringen voor verlichtende maatregelen, blij6 de impact op onze inwoners,
ondernemers en maatschappelijke instellingen te groot.
De genomen maatregelen raken diep in het dagelijks leven van iedereen; in het bijzonder
professionals, mantelzorgers en vrijwilligers die niet vanuit huis kunnen werken en aHankelijk zijn van
open verbindingen en een vloZe doorstroom. Voor hen is thuisblijven simpelweg geen op4e. Hoewel
we de inspanningen van Rijkswaterstaat erkennen en waarderen, vragen we u om verder te kijken
dan technische oplossingen en ra4onele maatregelen.
Middels deze open brief roepen wij Rijkswaterstaat op om in overleg te blijven met ons college. U
draagt niet alleen de technische verantwoordelijkheid voor infrastructurele werken, maar ook de
verantwoordelijkheid om passende maatregelen te nemen die aansluiten bij de beleving en
ervaringen van de weggebruikers. Het gaat hier immers om mensen, en dat aspect lijkt u soms te
vergeten in de zoektocht naar oplossingen.
Deze open brief is ook een oproep aan de overige regiobestuurders, waaronder provincie,
Waterschap, Veiligheidsregio en GR Kiltunnel om de overleggen slimmer, oplossingsgericht en
interdisciplinair vorm te geven. De overlast dient zoveel mogelijk te worden beperkt voor de gehele
regio, vanuit het belang van leeNaarheid en integrale veiligheid.
Er ligt nog veel werk voor ons, en we zijn ons er terdege van bewust dat dit niet alleen een taak van
Rijkswaterstaat is. Wij zien dit zeker als gemeenschappelijk regionale opgave, waar wij als frac4e
Lokalen Hoeksche Waard een rol in nemen. We willen echter wel benadrukken dat onze
verwach4ngen hoger zijn dan wat op dit moment door alle par4jen wordt geleverd!
We roepen Rijkswaterstaat en al haar partners op om met wijsheid en empathie naar deze situa4e te
kijken. We hopen en vertrouwen erop dat er noodzakelijke verbeteringen op korte termijn merkbaar
zullen zijn voor al onze inwoners en omwonenden van de Hoeksche Waard.
We kijken uit naar een voortzehng van de dialoog met ons college en vooral construc4eve
oplossingen voor deze complexe uitdagingen.
Fractie Lokalen Hoeksche Waard